Saturday 3 November 2012

Daging Salai Lemak Cili Api dengan Peria

Hari minggu ni ada la masa lebih sikit nak masak spesel sikit..spesel ke ni? hiii..disebabkan daging korban ada lagi stok, hari ni ambil peluang masak hidangan yang sudah lama tertunggak ni..masa gi pasar pagi tadi ingat nak couple lauk ni dengan benda masam2 macam mangga muda ke..tapi tengah melilau tu ternampak la baby peria ni..hmm..agaknya sedap tak kalau combine dalam masakan ni..

Wow...sedap la letak peria nih..cuma kena pandai ilangkan pahit dia je la..ingat kan lagi kecik buah lagi susah nak iang pahit..sama je ngan buah yang besar dan masak sikit tuh..apapun, lauk ni dah selamat dikendurikan lunch tadi..sure pedas berasap..tapi memang sedap..pada yang suka lauk2 kampung saya memang sangat rekemen untuk cuba..jom cek resepi dulu..

Resepi: resepiharihari.blogspot.com

Bahan-bahan:

Hirisan daging salai 
Buah peria
Santan pekat
Cili api (terpulang nak pedas mana)
3 inci kunyit 
3 batang serai dititik
Asam keping

Cara Penyediaan:

Buah peria dihiris nipis dan dicelur dengan air garam bersama cuka, sekurang-kurangnya 30 minit.  Kemudian bilas dengan air biasa dan perah untuk keluarkan pahit, tapi jangan sampai hancur ye..hehe..

Daging direbus sekejap untuk buang lemak.  Kemudian dihiris nipis dan disalai.  Guna api gas pun boleh je.

Tumbuk lumat kunyit dan cili api.  Dalam periuk, didihkan santan bersama bahan tumbuk, serai dan asam keping.   Bila sudah didih, masukkan daging dan peria.  Masak hingga empuk, perasakan.  Selamat mencuba.



No comments:

Post a Comment