Sunday 20 January 2013

Chocolate Fruity Danish Roll


Hmmm...nyaman sungguh hujan2 begini..nak keluar pun dah jadi malas..lepak kat rumah yang paling best..tadi lepas lunch selak2 Majalah RASA bulan Februari 2013.  Mata tertarik lak kat kuih ni ha..Danish Pastry..lagipun belum pernah try lagi sebelum ni..bahan2 pun ada je kat dapur..apa lagi..bila lampu dah hijau (anak-anak dah tido), aku pun mulakan operasi..tak perlu mixer jadi takde bunyi bising dan mengganggu tidur..hehe..


Memandangkan aku suka sangat dengan gabungan cinnamon sugar, fruits dan Nutella, jadi filling pastry ni aku gabungkan semua ikut taste sendiri...hasilnya sedap...tekak sendiri ler..hehe..tekstur lembut dan tidak terlalu manis..sangat padan untuk minum petang..paling ngan ngan kopi O kan...



Resepi danish ni simple je dan mudah disediakan..jom kita tengok resepi pula ye..

Sumber: Zeti Hot Oven thru Majalah RASA Februari 2013
Dicuba semula dengan olahan oleh: Resepiharihari

Bahan-bahan:

100 gm mentega
11 g yis 
2 sudu gula
100 ml susu segar
1 sudu teh vanilla
1 telur
125 g tepung roti
125 g tepung kek
1/2 sudu teh cinnammon
Mix fruit
Nutella
Badam

Cara Penyediaan:

Satukan susu, gula dan yis dalam bekas dan biarkan 10 minit.  Dalam bekas lain satukan semua bahan kering.  Gaul rata dan buat lubang di tengah-tengah.  Masukkan bancuhan susu, vanilla dan telur di tengah.  Perlahan-lahan sebatikan adunan dan uli hingga menjadi doh lembut.  Rehatkan adunan selama 30 minit.  Kemudian canai rata.  Sapukan mentega serata permukaan.  Lipat jadi tiga lapis macam lipat kain tu ye.  Pastu canai lagi.  Ulang hingga 3 kali.  Kemudian sapu Nutella, tabur mix fruit dan badam pada kedudukan memanjang.  Terlupa nak ambik gambar masa ni.  pastu gulung macam swiss roll.  Jadi memanjang la doh kita ni ye.  Kemudian rehatkan lagi dalam peti ais supaya senang nak potong nanti.  Dalam setengah jam ke sejam.  Kemudian potong doh dan leperkan sikit.  Susun atas loyang dan sapu eggwash dan terus dibakar selama 20 minit pada suhu 180oC.  Untuk sapuan berkilat boleh juga guna bancuhan susu pekat manis dan telur dan vanilla.  Selamat mencuba.


No comments:

Post a Comment