Tuesday 29 January 2013

Cheesy Prawn



Amacam...suka makan udang?? Suka cheese?? Kalau jawab ye maknanya kena cuba resepi Cheesy Prawn nih..mudah dan ringkas..tapi yummy..

Alkisah udang ni datangnya dari hasil tangkapan yang segar di kampung aku ha..macam gambar kat bawah ni ye..petang bila bot dah naik ke jeti, udang akan dijual segar dengan harga yang lebih murah sebab tidak melalui orang tengah..tapi kalau ghupa yang besar macam kat gambar bawah ni sampai gak la RM45 sekilo beb...nak makan punye pasal rembat gak ler setengah kilo..hii


Tapi untuk resepi cheesy prawn ni aku guna udang saiza biasa aje..sebab repeat punye..yang udang besar sekejap je licin..apa kata kita tengok resepi ringkas untuk menyediakan Cheesy Prawn ni ye...


Resepi: resepiharihari

Bahan-bahan:

1 kilo udang dibuang kulit dan dibersihkan
5 ulas bawang putih cincang halus
1/2 labu bawang besar cincang halus
lada benggala cincang halus
minyak olive
black pepper
garlic powder (yang guna untuk garlic bread butter tuh- Mc Cormick ada)
Garam
Cheese keping

Mula-mula tumis bawang dan lada hingga layu dan naik bau.  Masukkan udang dan perasakan.  Sebelum angkat, masukkan cheese dan daun ketumbar/ bawang.  Gaul hingga cheese larut.  Masa masuk cheese api dah boleh ditutup.  Sedia dihidang.

Resepi ini juga sesuai untuk dijadikan sos bagi pasta.  Hanya tambahkan cream saja untuk hasil sedikit berkuah. Boleh juga ditambah dengan oregano dan thyme.



No comments:

Post a Comment