Tuesday 22 January 2013

Eggless Moist Chocolate Cake



Salam Maulidur Rasul...tahun aku rasa sangat teruja menyambut ulangtahun kelahiran baginda Nabi Muhammah Rasulullah a.s. yang jatuh sama dengan hari lahirku.  Memang ada cita-cita nak buat kek harijadi, tapi esok jugakla nak bertolak balik kampung halaman..harap adik aku yang Chef tu ada buat surprise ler..hehe..lagipun aku akan sambut bersama kembar aku sorang lagi yang dok kat kampung...tapi dia lelaki..so takde ler nak buat kek untuk kitaorang..haha

Apapun, just nak share simple resepi yang tiba2 teringin nak cuba malam tadi..tengok jam dah kat kol 12..baking time dalam 40 minit..hemmm...xpela..nak gak buat..Eggless tu yang aku teringin sebab stock telur kat umah nih dah habis!!! Eeee...


Sebenarnya aku bakar kek ni dalam loyang saiz kecik tu..ada lebih tu baru masuk cup sikit je..tapi masa snap gambar ni yang dalam loyang lum masak..dah malas lak nak ambik gambar lain..alasan la tu kan..hihi

Anyway, kek ni memang bagai dikata..sangat moist dan sedap..tidak berderai..tekstur halus..topping ngan chocolate ganache tu lagi la sodappp!!!  Nak sodap lagi makan ngan vanilla ice cream..

Resepi yang teramat mudah tanpa mixer, tanpa telur ni sku jumpa kat blog Rahel di rahelcake.blogspot.com.  Menarik sungguh resepi2 yang beliau cuba.  Harap boleh izinkan kiter share version ubahsuai kat sini eh..

Resepi Olahan Semula: resepiharihari
Diambil Dari: rahelcake.blogspot.com

Bahan-bahan:

1 cwn tepung (aku guna tepung halus)
1 sk baking powder
1/2 sk soda bicarbonate
1/2 cwn cocoa powder (aku campur yang dark ngan Dutch)
2 sb tepung susu
1 1/4 cwn air peti
1 cwn gula perang
1 sk vanilla
1/2 sk coffee emulco
1/2 cwn mentega cair
1 sk cuka/ jus lemon

Satukan semua bahan kering dan sebatikan.  Kemudian masukkan air, minyak, vanilla, coffee emulco dan gaul rata guna whisk saja.  Bila sudah sebati, masukkan cuka dan gaul lagi cepat2 hingga betul2 rata. Dan terus masukkan dalam oven yang telah dipanaskan selama 45 minit pada suhu 180oC.



No comments:

Post a Comment