Tuesday 8 January 2013

Kek Coklat Hari Ini


Salam hari Rabu semua..malam tadi aku sempat sediakan kek coklat yang sangat ringkas.  Sebelum ini pun pernah aje buat kek coklat..tapi belum menepati standard yang aku idamkan..lum jumpa resepi dan teknik yang sebenar lagi..hihi..

Apapun, tekstur kek yang aku cuba kali ini sangat lembut dan moist..gula memang aku kurangkan, so tak manis sangat..cuma aku kurang puas hati dengan sesetengan part cake yang kurang halus teksturnya..kalau perasan, ada part yang agak kasar..aku tak berani nak beat cake ni sebab pernah buat terus jadi kuih talam coklat..haha..coklat baking ni memang sensitif..mungkin aku kena sift dry ingredients lebih dari sekali kot..pastu cuba guna tepung halus pulak kan..atau teknik sponge cake..huuuu

Jom la kite cek resepi yang aku rujuk dari Barefoot Contessa..

Bahan-bahan:

1 3/4 cawan tepung
1 3/4 cawan gula
3/4 cawan cocoa powder
2 tsp baking powder
1 tsp baking soda
1 tsp salt
1 cup buttermilk
1/2 cup vegetable oil
2 large eggs
1 tsp vanilla 
1 cup hot coffee

Campurkan semua bahan kering dan kacau sebati.  Dalam bekas lain, satukan telur, susu, minyak, vanilla dan buttermilk (susu segar campur dengan 1 tsp cuka/ lemon juice).  Tuang liquid ingredient dalam bahan kering.  Kacau rata.  Masukkan perlahan-lahan kopi panas dan kacau rata.  Bakar pada suhu 170oC selama 30 minit atau hingga masak.

Selamat Mencuba.



No comments:

Post a Comment