Monday 4 February 2013

Fresh Fruits Cake


Hai semua..lama jugak dapur resepiharihari tak berasap..hii..bizi sikit..menjaga anak2 yang demam..balik kampung..biasala kan..

Tiba-tiba teringin sangat nak makan kek camni..kek yang tak manis..letak buah banyak2...hmmm...terangkat...asal usul aku buat kek ni bila terbaca resepi kat majalah Sedap yang dah jadi majalah tetap...serius aku sukakan kandungan dan olahan majalah tersebut..kombinasi Malaysia dan Indonesia..bahasa yang digunakan mungkin sedikit berbeza la kan..

Apapun, kek ini memang tak manis sebab dah kurangkan gula separuh..so bila makan ngan buah mangga yang ranum ni jadi sedang elok la manisnya..walaupun deco fail bangat..tapi tak apa la..sebab memang takde peralatan lengkap nak deco2 nih..asal leh susun buah dan makan..



Penyediaan kek sponge atau chiffon ni agak pelik sikit..first time cuba..ada kelainan pada rasa kek yang biasa..ada sesetengan artikel panggil Hot Milk Cake..sebab kita guna susu suam..


Sumber Resepi:

Majalah Sedap Februari 2013
Olahan Semula: resepiharihari

Bahan-bahan:

130 g unsalted butter (aku guna margerine)
130 g tepung kek
160 g susu cair (aku guna susu segar)
200 g kuning telur
400 g putih telur
1 sudu teh cream of tartar
200 g gula
Nutella (aku tambah gantikan jem apricot)
Vanilla (aku tambah)

Mula-mula panaskan mentega hingga cair.  Masukkan tepung gandum dan gaul hingga sebati dan licin.  Ketepikan.  Dalam bekas lain, pukul putih telur hingga kembang dan masukkan cream of tartar dan gula sedikit sedikit.  Ketepikan.  Panaskan susu hingga suam.  Tuangkan ke dalam campuran tepung dan gaul rata.  Tuangkan adunan ini ke dalam putih telur (meringue) dan gaul hingga rata menggunakan whisk.  Bakar kek dengan kaedah water bath selama 45 minit pada suhu 160 oC.


No comments:

Post a Comment