Wednesday 13 February 2013

Cempedak Goreng Rangup



Cempedak goreng rangup???  Hmmm...sedapnyer...minum petang semalam dengan kopi o panas..tak puas makan sebab isi cempedak manis..masa balik kampung suami sekejap banyak pulak hasil kebun..cempedak, nangka, langsat, durian ngan mata kucing..sampai memulas perut menikmati buah-buahan tempatan yang sedap ni..tapi takleh banyak..lagi2 kalau makan masa perut kosong..mula lah perut lain macam..berangin bagai..malam dah takleh tidur..hehe..tapi sekali-sekala apa salahnya kan..

Entry kali ni ringkas je..saja nak share..nak share makan sama tak dapat..share gambar je la eh..biasanya macam2 jugak kaedah bancuhan tepung yang digunakan untuk menggoreng..apa pulak rahsia gorengan yang garing, tidak melekat dan rangup??
Ntahla..aku pun kurang mahir..tapi yang aku selalu cuba ni ok la..dapatla semua ciri di atas..cuma gunakan tepung gandum, tepung beras dan telur yang dibancuh pada nisbah tepung 3:2 (gandum:beras).  Untuk warna biasa aku letak serbuk kunyit aje...

Lagi satu, untuk hasilkan gorengan yang rangup dan serdak yang banyak, boleh letak sikit kapur makan dalam batter..memang rangup dan sedap..Selamat Mencuba..


No comments:

Post a Comment