Monday 22 October 2012

Lime Swiss Roll with Cream Cheese Strawberry Filling

Resepi Olahan: resepiharihari.blogspot.com

Sumber Inspirasi: http://testedandtasted.blogspot.com

Jumpa lagi dengan swiss roll...rasa macam dah lama tak rolling2 nih..kali ini olahan dari resepi yang sangat saya rekemen untuk dicuba..senang, cepat dan menjadi (ini yang penting..hihi)..dari segi rasa memang sedap..sebab gula dah dikurankan..jadi tak manis sangat macam resepi asal..cuba sendiri dan boleh buat penilaian..lenkali nak buat lagi, cuma nak bakar dalam dua loyang supaya kek nipis sikit dan boleh gulung cantik lagi..yang ini tebal sikit kan..hihi...sebelum tu jom tengok resepi..

Bahan-bahan:

4 biji kuning telur
35 g gula
40 ml susu segar
40 ml Canola oil
75 g tepung naik sendiri
4 putih telur
15 g gula
1/2 sudu teh vanilla (tambahan sendiri)
1/2 sudu kecil parutan limau (tambahan sendiri)

Cara Penyediaan:

Mula2 tu boleh dipukul (tangan atau mixer) kuning telur dengan gula hingga pucat sikit.  Kemudian masukkan susu diikuti dengan minyak.  Ratakan.  Seterusnya boleh masukkan tepung dan gaul rata hingga sebati.  Dalam bekas lain, pukul putih telur hingga kembang.  Masukkan gula dan pukul lagi hingga betul2 halus dan lembut.  Kemudian, masukkan parutan limau diikuti bancuhan putih telur ke dalam adunan lagi satu.  Kaup balikkan sehingga betul2 serata.  Tuangkan dalam loyang dan hentak-hentakkan sikit loyang.  Bakar pada suhu 75oC selama 25 minit.  Angkat, keluarkan dari loyang dan sejukkan.  Untuk kekal lembut, cover kek dengan kain.  Bila dah sejuk boleh disapu dengan filling yang digemari dan digulung baik2.  Part ni mencabar bagi yang tidak mahir macam i nih..hihi..nasi baik tidak pecah..Kemudian boleh la dibalut elok2 kek dan disejukkan dalam peti ais sekurang2nya 1 jam sebelim dipotong.  Jom tengok resepi filling pula:

Cream Cheese Strawberyy Filling: (Resepi reka sendiri @ resepiharihari.blogspot.com)

1/3 cawan cream cheese (at room temp.)
1/4 cawan krimwell/ unsalted butter (at room temp.)
1 cawan gula aising
Hirisan halus strawberry (lepas potong dilap dengan kitchen towel supaya tidak terlalu berair)
1/4 camca teh vanilla
1/2 sudu kecil perahan limau

Cara-cara:

Putar cream cheese dan krimwell/ butter hingga kembang.  Masukkan gula, vanilla  dan perahan limau.  Pukul lagi hingga mendapat tekstur yang diingini.  Gula boleh ditambah atau dikurangkan mengikut citarasa.  Akhir sekali gaulkan bersama strawberry potong halus sebelum disapu pada kek.






No comments:

Post a Comment