Saturday 6 October 2012

Bun Kastard

Resepi: resepiharihari.blogspot.com
Sumber: finecooking

Bahan-bahan:
Sponge dough:

11/2 cawan susu segar
21/4 sudu kecil yis
1/4 cawan minyak
1/4 cawan gula
1/8 camca teh bread improver

Semua bahan di atas kecuali yis dipanaskan atas dapur hingga suam2 kuku.  Kemudian angkat dan masukkan yis.  Biar hingga yis membiak.

Dalam bekas lain, satukan 3 cawan tepung roti dan secubit garam.  Pukul sedikit 1 biji telur.  Buat well di tengah2 tepung, masukkan telur disusu;i spongue dough.  Kacau dulu sbati sebelum digaul bersama tepung.  Uli hingga lembut.  Doh ini sangat melekit dan memang melekat kat tangan.  Jadi, apa yang saya buat adalah ulu pakai sudip nasi.  Kaup balikkan hingga tak melekat pada bekas.  Dalam 30 minit.  Kemudian tutup bekas dengan kain lembab biar naik 2x.  Bila dah naik, pukul doh untuk keluarkan angin.  Bentukkan doh bulat2.  Masa nak bentuk boleh letak minyak sikit pada tapak tangan sebab doh agak lembik.  Bila letak dalam tray pun bentuk tidak sebulat sekata mana.  Teruskan saja.  Kemudian biar doh pada suhu bilik hingga naik lagi 2 kali.

Kastard filling:
Resepi: resepiharihari.blogspot.com

1 cawan susu segar
4 sudu besar susu manis
2 sudu besar gula
3 sudu besar kastard

Panaskan semua bahan atas api perlahan hingga menjadi pekat.  Tapi jangan berketul sebab filling ni akan jadi lagi keras bila dah sejuk.  Nanti masukkan dalam plastik dan sejukkan untuk piping atas roti.

Bila roti sudah naik, sapu permukaan dengan egg wash (bancuhan telur, air, vanilla dan garam).  Pipe kan kastard filling tadi ikut citarasa.  Bakar pada suhu 170oC selama 30 minit.



Hmm..sebenarnya saja nak try resepi roti yang lain.  Yang biasa buat tu pakai water roux memang ok.  Resepi ini guna sponge dough technique.  Hasilnya tetap sama tapi sayalagi prefer yang pakai water roux sebab senang dan jadi.  Untuk resepi ini, saya sebenarnya terlebih proofingkan roti ni..mana taknye..buat tengah malam..kol 2 pagi biar proofing..kol 4 baru bentuk dan biar naik 2 x lagi..kol 6 baru bakar..sebab tu tekstur agak kering.  Tapi sangat spongy dan springy..hehe..bila tekan akan melantun semula macam tilan gitu..lembut je..so, pada anda yang nak cuba, jangan proof roti lama sangat kerana tepung akan jadi liat dan elastik...gluten breaks down..tak dapat nak retain enough moisture..roti akan jadi kering sedikit lepas bakar.  Lepas ni nak experiment ngan no knead method pulak.



No comments:

Post a Comment