Thursday 25 July 2013

Coklat Chips Cookies..

Alhamdulillah..sudah 16 hari kita berpuasa..hmm..terasa semakin hampir Ramadhan meninggalkan kita..persiapan raya makin rancak..tapi amalan di bulan mulia ni harap kita tidak lupa..insyaallah semua akan dapat ganjaran di akhirat..aamin..

Bercakap pasal biskut raya ni aku bukanlah terer sangat..hihi..suka gak cuba resepi..tapi setakat ni aku lebih suka tengok2 biskut kat kedai yang macam2 kaler dan bentuk..seronok tengok idea-idea baru yang kadang tak terlintas nak buat..mungkin untuk tujuan bisnes, appearence sangat penting bukan..rasa juga tak terkecuali..kadang aku beli gak biskut raya sebab nak cuba..

Buat biskut ni tak macam kek atau roti..perlu komitmen tinggi sebab nak bentuk satu2..dan tunggu lama untuk habis bakar..itu yang kena tunggu masa yang betul2 sesuai untuk mulakan projek biskut raya nih..

Apapun, secara tak sengaja aku dapat resepi coklat chips cookies dari ofismate..sbb senang, so aku nk la try gak buat..sedap..n simple..


Jom kita tengok resepi..

Bahan-bahan:

Untuk ayak:
2 cwn tepung
1/4 cwn serbuk koko
1 sudu kecil baking powder

1 1/2 cwn brown sugar
1 cwn butter
1 biji telr
1 sudu kecil vanilla
1 cwn coklat chips

Pukul gula dan butter hingga sebati.  Tidak perlu terlalu lama.  Masukkan telur dan esen vanilla.  Diikuti tepung dan uli hingga jadi doh.  Bentukkan dan bakar selama 15 minit pada suhu 170oC.

2 comments:

  1. Assalamualaikum Faiza,

    mmg nampak sedap...pasti jap dh habis nie...hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Nuridah

      Heheh..buat sekejap je..buat kudapan lepas buka dan sahur..nanti buat lagi untuk raya..nak try resepi lain pula..)

      Delete