Tuesday 23 July 2013

Red Velvet Cheese Brownies

 Salam 15 Ramadhan...malam ni teraweh dah baca Qunut kan..cepat masa berlalu..pejam celik tido dah nak habis Ramadhan...semoga kita semua dirahmatiNya...aamin..

Semalam aku jalan2 kat blog Spice Journey..ternampak lak kek comel lotey ni..teringin pulak nak mencuba..sebagaimana yang pernah aku ceriterakan sebelum ini, Cheese Cake dan yang seangkatan dengannya bukanlah kegemaranku..sebab pelik tapi benar jugak, aku tak makan cream cheese atau apa2 yang ada terbitan rasa susu...termasuklah soya..hmmm..rugi kan..tapi nak wat camner..dah anak tekak ni takleh telan..rasa semacam aje..kadang2 rasa ralat gak..ye la..aku suka baking tapi cheese cake tak masuk dalam list..hehe..boleh buat tapi nt xde sape nak habiskan...kwang..kwang..

So, berbalik pada cerita Red Velvet Cheese Brownies ni..resepi aku rujuk kat SINI tapi dah modified ikot bahan yang aku ada la..thanks Puan Sheila atas perkongsian resepi yang hebat..mengikut kata hubby yang suka cheese sedap katanya..tapi aku bukan good judges la for sure..


Kat bawah ni pulak resepi yang aku dah modified untuk separuh adunan dan juga menggunakan susu segar instead of sour cream macam yang dinyatakan dalam resepi asal..jom cuba..

Bahan-bahan brownies:

125g butter dan 1/4 cwn minyak dicairkan bersama secara double boil
Satukan dan ayak:
1 sudu besar cocoa powder
1 cwn tepung kek (boleh beli kat kedai bakery)

1 biji telur
1/2 cwn gula kaster
1/2 sudu teh vanilla

Gaul bersama:
1/2 sudu teh pewarna merah
100ml susu segar

1/2 sudu teh lemon juice @ cuka
 1/2 sudu teh soda bicarbonate
(bancuh immediately sebelum masuk dalam adunan kek)

Cara Penyediaan:

Pukul sebati gula dan telur.  Masukkan vanilla.  Diikuti bancuhan susu dan tepung secara selang seli.  Sudahi dengan tepung.  Masukkan bancuhan soda dan jus lemon dan gaul cepat.  Terus bakar pada suhu 170 selama 15 minit.

Bahan Cream Cheese Topping:
350 g cream cheese
1 cwn gula aising
 1 biji telur
1 sudu besar lemon juice

Pukul sebati cream cheese yang telah dilembutkan.  Masukkan gula.  Pukul lagi. Masuk telur dan pukul sebati.  Akhir sekali masukkan  lemon juice.

Bila kek telah separuh masak, tuangkan cream cheese ke atas kek.  Corakkan kek mengikut kegemaran. Bakar lagi hingga kek masak selama 15-20 minit lagi.  Cover loyang kek dengan aluminium foil untuk dapatkan hasil yang cantik.  Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment