Monday 11 February 2013

Nasi Minyak Kari Daging..untuk breakfast



Erk..sarapan dengan nasi minyak ker..eh..biasala oghang Ganu makang nasik minyok pagi2..haha..tiba2 lak datanga angin nak masak berat untuk breakfast..aku dengan encik suami suka la..tapi kids kurang minat nasi kaler2 katanye...hmm..

Untuk resepi ni patutnya kene guna Basmathi untuk hasil nasi yang cantik..tapi dah stok takde aku bantai ake beras siam..so, apa yang diperlukan untuk nasi??

Beras
Marjerin untuk menumis
Rempah kasar (bunga lawang, cengkih, kayu manis, pelaga)
Bawang besar mayang
Susu cair

Cara2:

Tumis bawang dan rempah kasar bersama sehelai daun pandan dalam periuk nasi.  Guna marjerin cair untuk tujuan tersebut.  Bila sedikit garing, tuangkan beras yang telah dibersihkan.  Masukkan susu cair dan air.  Boleh agak ikut jenis beras yang digunakan.  Tanak macam biasa guna elektrik.  Bila nasi sudah kat Warm, titikkan pewarna yang digemari.  Biasanya dua kaler je.  Biarkan kering bersama nasi dan jangan dikacau.  Bila nasi dah masak sepenuhnya barulah dikacau rata bersama gajus atau kismis.


So, nasi minyak ni aku lawankan dengan kari daging berkentang.  Guna resepi biasa ajer.  Lepas tu boleh dihidang dengan sambal belacan, telur dadar gulung dan jelatah/ acar.

Selamat Mencuba



No comments:

Post a Comment