Saturday 15 December 2012

Strawberry and Chocolate Chip Cupcake


Hah..sudah entry ke-100...alamak..ingat nak buat yang spesel sikit..nampak gayanya tak tertunai hajat..kesuntukan masa..kena dulukan tugasan keluarga dulu..tak gitu..kepada yang melangsungkan perkahwinan tahniah diucapkan..semoga berpanjangan...maklum ler..memang banyak kenduri musim cuti sekolah begini..

Dua hari lepas ada la jalan-jalan kat dapur Che Mat Gebu kite tuh..sangat salute sebab manage to on air everyday..masa jalan2 tuh terpandang la muffin strawberry yang Che Mat buat..aku pun teringatla sekotak Strawberry terperap dalam gobok peti sejuk..lama2 kang busuk..buang saja nanti..jadi menengokkan bahan2 yang simple aja Che Mat guna, so aku sempat la sediakan muffin/ cupcake yang ambil masa tak sampai sejam ni..ada la sikit alteration..

Hasilnya sebagaimana Mat cakap la...sedap...sesuai untuk minum petang di hujung minggu..nak minum petang hari biasa tak dapat ler..kat opis cicah sekut ngan 3-in-1 Cofee je la..kahkah..jom selongkar resepi yang aku dah kecikkan jadi 2/3 bahagian aje dari resepi asal..

Bahan-bahan:

160 g tepung naik sendiri
80 g gula
2 biji telur A
40 ml susu segar
80 g minyak jagung
1/2 sudu teh strawberry emulco
Chocolate chip secukupnya

Pukul telur dengan gula hingga sebati dan gebu.  Masukkan tepung, selang selikan dengan campuran minyak dan susu.  Tuang dalam cup dan bakar selama 20 minit pada suhu 170oC.

Untuk strawberry glaze:

Buah strawberry dipotong
Gula secukupnya

Masak atas api sederhana.  Tambah air ikut kepekatan yang diingini.




No comments:

Post a Comment