Sunday 6 July 2014

Asam Pefas Kimchi Ikan Kembung



Assalamualaikum semua...

Segan rasanya nak menulis sebab dh berjaman tak update resepi kan...huwaaa....mmg rindu sangat dengan blog aku nih..tapi apakan daya..sudip tak sampai nak buat semua benda dalam satu masa..

Hihi...selamat berpuasa dan menjalani ibadah di bulan Ramadhan..

Cik kak dan cik mak mesti sebok search resepi untuk buka puasa dan sahur kan..
kat sini hari ni aku kongsikan lauk bukak puasa yang sempat aku sediakan untuk rujukan dan perkongsian..kot ada yang teringin ye..hehe


Lauk ni simple dan ramai yang tahu kan..tapi apa yang lain sikit tu aku memandai tambah kimchi..besau lak tu saiznye..haha..kononnye ala-ala heroin KPop bukak puasa la...hahahah...ada plak gitu..
Jom tgok resepi dulu ye kak..kot tak smpat masuk dapur lak..aku masuk dapur balik dari ofis je la mampu..

Bahan-bahan:

Ikan (tenggiri lg best)
5 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
2 inchi kunyit hidup(dilembutkan dulu ye)
cili kering 
(blend)
belacan (optional ye..aku tak kawan ngn belacan)
kimchi
bendi
daun kesum
air
gula garam

Cara-cara:

Leburkan aje sume bahan kisar dalam periuk.  Tumis sekejap (aku suka tumis).
Pastu leh masukkimchi tu.  Bila dah didih masuk ikan dan bendi.  Masak hingga empuk dan perasakan.
Sedia dihidang.

No comments:

Post a Comment