Sunday 15 December 2013

Ayam Merah Cinta


Sedar tak sedar kita sudah di penghujung 2013.  Sudah semestinya tahun yang cepat berlalu diiringi suka duka kehidupan.  Apapun, Resepi Hari Hari masih di sini walaupun kadang menyepi agak lama.  

Seharian meluangkan masa bekerja di pejabat, menguruskan anak-anak, menyiapkan tempahan kek dan menguruskan rumahtangga bukanlah satu tugas yang mudah.  

Aku bersyukur Allah masih memberi kekuatan untuk aku meneruskan minatku dalam masakan dan juga dekorasi kek.  Pahit manis yang ditempuh sudah tentu memberiku pengalaman yang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit.  

Benar kata pepatah, rezeki takkan datang bergolek;  manakan dapat sagunya jika tidak dipecahkam ruyong..manakan datang kejayaan tanpa usaha yang gigih..dan juga pengorbanan..

Seperti juga kita menetapkan KPI di tempat kerja, hobiku yang satu ini juga ada KPI nya...haha..biasanya setiap tahun atau bulan aku akan set target untuk aku capai....alhamdulillah, Allah sentiasa mendengar doa hambaNya..tapi kadang aku takut juga..dan sentiasa mengingatkan diri sendiri..Allah juga sentiasa menguji manusia..samada dengan kemewahan, kesenangan, kebahagian...selain kemurungan, kesusahan dan musibah.

Bukan selalu dapat luang masa untuk menulis..sekali sekala ambil peluang untuk bernovel...ahak..


Berbalik pada apa yang aku namakan Ayam Merah Cinta..kali ini aku cuba sediakan sesuatu yang amat ringkas tapi sedap...lauk ni boleh dimakan bersama nasi putih atau apa saja..lauk tambahla kiranya..

biasanya ibu-ibu akan menyediakan hidangan yang tidak pedas untuk anak-anak...jadi untuk bapanya kena sediakan lauk asing..baru lak laju makan...haha..

Apa lagi...jom tengok resepi yang boleh disiapkan kurang setengah jam..

Bahan-bahan:

1 pek ayam (stir fry) 
1/2 labu bawang besar (dadu)
2 ulas bawang putih (ketuk)
2 sudu besar cili giling
1 sudu kecik kicap manis
1/2 sudu kecil minyak bijan
1/2 sudu kecil serbuk pati ayam
1/4 sudu kecil lada sulah
1 sudu besar sos tomato
Gula dan garam
Minyak untuk menumis

Cara Penyediaan:

Potong dadu dan bersihkan ayam.  Tumis bawang dan cili hingga garing.  Masukkan kicap dan gula.  Tujuannya untuk hhasilkan karamel yang boleh menambah rasa pada lauk nanti.

Kemudian masukkan ayam dan goreng hingga sedikit garing.  Peraskan dengan sos, garam, lada sulah dan minyak bijan.  Akhir sekali tambah air sedikt dan masak hingga ayam empuk.

No comments:

Post a Comment